1 Yahuda Kralı Yehoyakim'in krallığının üçüncü yılında Babil Kralı Nebukadnessar Yeruşalim'in üzerine yürüyüp kenti kuşattı. 2 Rab, Yahuda Kralı Yehoyakim'i ve Tanrı'nın Tapınağı'ndaki bazı eşyaları Nebukadnessar'ın eline teslim etti. Nebukadnessar bunları Şinar ülkesine götürüp kendi ilahının tapınağının hazinesine yerleştirdi.
3-4 Kral İsrailliler arasından kral soyundan gelme ya da soylu bazı gençlerin seçilip saraya getirilmesi için saray görevlilerinin yöneticisi Aşpenaz'a buyruk verdi. Bu gençler kusursuz, yakışıklı, her konuda bilge, bilgili, öğrenmeye yetenekli, sarayda görev almaya uygun nitelikte kişiler olmalıydı. Aşpenaz onlara Kildaniler'in* dilini ve yazısını öğretecekti. 5 Kral bu gençler için kendi sofrasından gündelik yiyecek ve şarap ayırdı. Üç yıl eğitildikten sonra gençler kralın önüne çıkarılacaklardı. 6 Seçilen gençler arasında Yahudalılar'dan Daniel, Hananya, Mişael ve Azarya da vardı. 7 Saray görevlilerinin yöneticisi onlara yeni adlar koydu. Daniel'e Belteşassar, Hananya'ya Şadrak, Mişael'e Meşak, Azarya'ya Aved-Nego adını verdi.
8 Daniel dinsel açıdan kendini kirletmemesi için kralın onlara ayırdığı yemeklerden yemeyi de şaraptan içmeyi de istemedi. Bu yoldan kendini kirletmemesi için saray görevlilerinin yöneticisine ricada bulundu.
9 Tanrı saray görevlileri yöneticisinin Daniel'e sevgiyle, sevecenlikle davranmasını sağladı. 10 Adam Daniel'e, "Yiyecek içecek payınızı ayıran efendim kraldan korkarım" dedi, "Eğer yüzünüzü yaşıtınız olan öbür gençlerin yüzünden daha solgun görürse, başımı tehlikeye sokmuş olursunuz."
11-12 Daniel, saray görevlileri yöneticisinin Hananya, Mişael, Azarya ve kendisinin başına koyduğu gözeticiye gidip, "Lütfen kullarınıza on gün olanak tanıyın" dedi, "Bu on gün içinde bize yemek için sebze, içmek için de su verilsin. 13 Sonra yüzlerimizi kralın yemeklerini yiyen öbür gençlerin yüzleriyle kıyaslayın ve kullarınıza gördüğünüze göre davranın."
14 Gözetici bu isteği kabul etti ve onlara on gün deneme fırsatı verdi.
15 On gün sonra dört genç kralın yemeklerini yiyen öbür gençlerin hepsinden daha sağlıklı, daha iyi beslenmiş görünüyordu.
16 Böylece gözetici o günden sonra kralın gençler için ayırdığı yemekle şarabı kaldırdı ve onlara sebze vermeyi sürdürdü.
17 Tanrı bu dört gence her konuda bilgi, beceri, bilgelik verdi. Daniel her çeşit görümü ve düşü yorumlayabiliyordu.
18 Kralın belirlediği süre tamamlanınca, saray görevlileri yöneticisi gençleri Nebukadnessar'a götürdü. 19 Kral onlarla görüştü; içlerinde Daniel, Hananya, Mişael, Azarya gibisi yoktu. Bu yüzden kralın hizmetine onlar atandı.
20 Kral bilgelik ve anlayışla ilgili konularda onları sınadı ve dört genci ülkesindeki bütün sihirbazlardan, falcılardan on kat üstün buldu.
21 Kral Koreş'in krallığının birinci yılına dek Daniel sarayda kaldı.
1940 yıllarında Deyvid Blenşard adında Amerikalı bir genç asker dükkandan eski bir kitap aldı, okumaya başladı.
Önceki sahibi, kenarlarına notlar yazdı, Deyvid daha fazla onlara merak etmeye başladı. El yazısından bir kadın olduğunu anladı
Zamanla o kadını araştırıp bulmaya koyuldu. Sonra onun adresini bulup yazmaya başladı – birbuçuk sene devam etti
Bu zaman içinde birbirlerini sevmeye başladılar. Deyvid kadından bir fotoğraf istedi, ama kadın göndemek istemedi: “Beni gerçekten seversen, benim dış tarafıma bakmayacan” diye yazdı.
En sonunda New York’taki sentralna garada buluşmaya karar verdiler: Kadın işaret olarak “Yakamda bir kırmızı gül taşıyacam” dedi, asker de kitabı tutacaktı.
Deyvid büyük heyecanla her tarafa bakındı. Tam o zaman genç bir kadın ona doğru geldi. Kadın yüksek boylu, zayıf, sarı saçlı ve çok güzeldi. Kadın onun gözlerine bakıp gülümsedi. Deyvid de bir adım ona doğru atmaya başladı. Onun görünüşünden o kadar büyülendi ki, onun yakasında kırmızı gül olmadığını fark etmedi bile. Kadın gülümseyerek “Merhaba, asker” dedi ve hemen uzaklaştı.
O zaman arkada başka bir kadını fark etti. Yakasında kırmızı gül vard. Ama Deyvid onu görünce umudu kırıldı: kadın çok köse ve şişman idi. Saçları seyrek ve giyinişi çok dağınık idi. Yaşı da kırkın üstünde. “Ee, ne yazık. Herhalde sade arkadaş kalacaz.” diye düşündü.
Öbür kadın uzaklaşınca, Deyvid ortada kaldı. Bir tarafta gönlü birinci kadına ve onun güzelliğine çekerdi, ama aynı zamanda bunca sene mektup yazdığı kadının karakterine özlem duyardı. Bir kuvvet genç adamı onun ruhuna, onun karakterine çekti.
Biraz düşünüp hemen karar verdi. İkinci kadının üzerine yürüyüp asker selamını verdi ve kendini tanıttırdı. “Adım Deyvid Blenşard. Bunca zamandan sonra sizinle tanıştığıma sevindim. Sizi bir restoranta götürebilir miyim?”
Öbür kadın cevap verdi: “Oğlum, bilmiyorum siz burada nasıl oyun oynuyorsunuz. Te o kadın bana bu kırmızı gül verdi yakama takayım. Ve bana dedi: ‘Bu genç asker seni yemeğe davet ederse, ona söyle, ben karşıda o büyük restorantta onu zaten bekliyorum. Dedi ki, birtakım deneme imiş.”
Evet, kadın ne kadar akılca davrandı: çok güzel olduğu halde, istemedi, kişiler ona bakarak onu sevsinler. Deyvid’in sevgisini denedi.
Aynı bunun gibi Rab da imanlıyı deniyor, acaba sadece iyi zamanlarda mı beni seviyorsun, yoksa her durumda mı.
Bugün Daniel peygamberin hayatından okuyacaz. O, Rabin planında büyük bir peygamber idi. Ama o duruma gelmeden önce. Rab onu denedi
1:2 - RAB onları Neb. eline verdi
- bu nasıl olailir? Rab halkının iyiliğini düşünmüyor?
daha Musa ile anlaşırken: Levi 25:1-7 + 26:27-35
sebep: şabat yılı tutmadılar + putlara taptılar
RAB onlara herşeyi verecekti, ama imanla yaşayacaklardı
- şabat (sept) günü hiç iş yapılmaycaktı: (bir gün dükkanını kapatacan)
- sept yılı daha da zor: bir sene hiç bir şey ekilmeyecek
onu yapmadılar, RABbe iman etmeyip, putlara güvendiler
- putları = bereket kaynağı: sağlık, mal, seks, eğlence hepsi birlikte
ama Rab eşyalara bağlı değildir - onu şimdi gösterecek
kiliselerde relikviyalara tapılıyor: Yahya'nın eli, İsa'nı haçından tahta parçalar...ı
1.Sam 4:4-11 - Filistinlere karşı savaşırken, Anlaşma sandığına güveniyorlar, ve yakalanıyor
2.Krallar 18:4 - Musa'nın yılanına tapındılar, buhur yaktılar – 700 sene
bugün: kutsal yerler (hramlar), bibliyalar
RAB diri bir tanrıdır, her gün, her kuşakta yeni taze işlemek istiyor
Babilliler üç defa Yeruşalim’e saldırdılar: bu birinci esirlik zamanı idi:
- 1. defa: İsa’dan önce 605 senesinde (Daniel);
- 2. defa: İsa’dan önce 597 senesinde (Hezekiel);
- 3. defa: İsa’dan önce 586 senesinde (Yeremya Yeruşalim'in sonu)
Daniel aslında esir değildi, ama rehin idi = garantsiya, ki Yeruşalim kralı sözünde duracak
bu dört genç, soylu kişiler idi
her birine yeni ad veriliyor, hepsi de anlamlı:
- Daniel (Allah davaladı) = Belteşassar (Bel onun hayatını korusun)
- Hananya (RAB merhamet etti) = Şadrak (Marduk)
- Mişael (kim Allaha benzer?) = Meşak (Aku'nundur)
- Azarya (RAB yardım etti) = Aved-Nego (Nebo'nun kulu)
artık kişiler ofitsiyalno Babil putlarına adanmış oluyorlar
gençlerin bu konuda hiç bir şey ellerinden gelmedi
imanlılar her ad altında Rabbe hizmet edebilirler, dünyanın bakışı bizi etkileyemez
kişi hangi adla doğmuşsa, onunla devam etsin
BG'da çok zor tema
imanlılar çoğu zaman başkalarından ad aldılar:
- “Mesihçi” - Apo 11:26 (Antakyada)
- “Hristiyan” - 1.Pet 4:16 (o ad için çeki çekmek)
- “o yol” - (Apo 9:2)
- “Ştundist” - (Rusyada protestantlara öyle derdiler, Almanca “ştunde = saat, toplantı” sözünden geldi)
- “Protestant” - (16. yüzyılda katolık soylular şartlar koştu, reformcular buna karşı geldi, protesto ettiler – “Siz protestantsınız” diye eğlendiler))
kötülük için denemek
- mesela sen imanlı olarak kötülükten uzak durmaya çalışıyorsun
- kötü arkadaşlar seni kötülüğe sürüklemek istiyorlar
- seni deniyorlar: acaba vazgeçecen mi
- Şeytan imanlıyı öyle deniyor
iyilik için denemek
- her makina fabrikadan çıkınca deneniyor, acaba iyi çalışıyor mu diye.
- yoksa onu tamir edecekler öyle satılacak
- asıl işe geçmeden önce denemek
- Rab imanlıyı öyle deniyor
murdarlığı neydi?
(1) domuz eti, başka yasak edilen etler
(2) herşey birhangi puta sunulurdu
- "ilk yudum Allahın olsun" -
bugünkü durumumuz nasıl? Bizim için murdarlık nedir?
- değil yemek ya da içecek, ama bizi kötülüğe görüren kişiler
2.Kor 6:14-18
14 İmansızlarla birlikte uygunsuz bir bondruğa girmeyin. Çünkü doğrulukla haksızlığın ne ortaklığı olabilir ki? Ve aydınlıkla karanlığın ne beraberliği olabilir? 15 Mesihle Beliyal'ın ne uygunluğu olabilir? Ya da, bir imanlının imansız bir kişide ne payı olabilir? 16 Ve Allahın evi putlarla ne birliği olabilir? Ama biz yaşayan Allahın eviyiz. Allahın dediği gibi:
"Ben onların aralarında oturacam ve yürüyecem. Ben onların Allahı olacam, onlar da benim halkım olacaklar."
17 Onun için Rab diyor:
"Onların arasından çıkın, ayrılın! Mundar bir şeye dokunmayın, ve işte, ben sizi kabul edecem.
18 Ben size Baba olacam, siz bana çocuklar ve kızlar olacanız."
Evet, sonsuz kuvvetli Allah öyle diyor.
önceden hazırlık yaptılar, günaha düşmemek için
- demediler: “Bakalım, ne olacak?”
imanlı, planlı ve kararlı bir yaşam sürmeli
- mahallede o yok, günden güne yaşanılıyor, kesin karar yok
Sül.Mes. 23:1-3
Bir önderle yemeğe oturduğunda Önüne konulana dikkat et. İştahına yenilecek olursan, Daya bıçağı kendi boğazına. Onun lezzetli yemeklerini çekmesin canın, Böyle yemeğin ardında hile olabilir
Mezmur 141:4
İzin verme ki, kalbim kötülüğe sürüklensin, haksızlık yapanlarla birlikte suçlar işlesin. Hiç katılmayacam onların sofralarına!
on gün sebze ve su = çok daha zayıf yemekler
Açıklama 2:9-10 - on gün = belli bir zaman = hep devam etmeyecek
"Ben senin işlerini biliyorum. Senin çekilerini ve fukaralığını da biliyorum (ki, aslında zenginsin). Var kişiler, kendilerine Yahudi diyorlar ama Yahudi değildirler, Şeytanın duahanesindendirler. Ben biliyorum, onlar ne biçim iftiralar atıyorlar. 10 Tezlerde çekilerin olacak, ama sen onlardan hiç korkma. Bak, Şeytan sizden kimi kişileri tezlerde mapusa attıracak, öyle ki denenesiniz. Senin çekin on gün sürecek. Sen ölüm derecesine kadar sadikan ol. O zaman sana yaşam tacını verecem.
denenme çok önemlidir, onsuz ciddi imanlı olamayız
diyakonlar: önce denensinler (1.Tim 3)
İsa'nın kendisi bile (Matta 4) - acaba, gücünü doğru kullanacak mı?
BG bu durumda, her topluluk lazım denensin
eskiden: imanlı olmak çok kolay, herkes 'Allah adamı' idi
şimdi gittikçe zor oluyor (1) hayat zorlaşıyor (2) halk imanlılara kar (3) bitkinlik çoğalıyor
1.Kor 3:11-13
Koyulan temel İsa Mesihtir. Ondan başka bir temel hiç kimse koyamaz. 12 Şimdi, bu temelin üzerinde kişi ev kaldırmaya kalkıyor: kimisi altın, gümüş ve kıymetli taşlarla, kimisi gene tahta, ot ve kamışla. 13 Herkesin işi belli olacak. O gün, o işi ilan edecek. Çünkü ateşle açığa çıkarılacak. Ve herkesin işi nasıl olduğunu, ateş onu ölçecek.
karardan sonra, Rab bir kaçış yolu açıyor
- 1.Kor. 10:13
Sizin başınıza henüz öyle bir hal gelmedi ki, öbür insanlara da aynısı gelmesin. Allah da sadikandır. O izin vermeyecek, siz öyle bir denemeye düşesiniz, hani taşıyabileceğinizden daha büyük olsun. Ama deneme ile birlikte aynı zamanda bir çıkış yolu da hazırlayacak. Öyle ki, onu taşıyabilesiniz.
kral onu beğeniyor, bilgisine bakıyor, değil görünüşüne
korktuğu şeyler olmuyor
1:21 Daniel’in özel durumu: ilk seneden son seneye kadar Babilde kaldı
- Koreş: Yahudilere dönmeye izin veren kral
- İsa’dan önce 605 - 537 senelerinde = 68 sene Babil'de yaşadı
Rab, önce bizden kesin bir karar bekliyor, sonra o da işleyecek
gençler karar vermeseydi, Rab mucize de yapmayacaktı
Rab her zaman kendi işinde çalışacak kişileri denedi:
- Musa’yı denedi: 40 sene çölde çoban olarak işlettirdi
- Davud’u denedi: uzun seneler kral Saul’dan kaçtı
- İsa’yı bile denedi: 40 gün çölde
Rab şu anda BG’da toplulukları deniyor. Şimdiye kadar Isacı olmak kolay idi; acaba bundan sonra zorluklar başlayınca, kaç topluluk ayakta kalacak
Rab seni de deneyecek: acaba beni her durumda sevecen mi?