1.Samuel 9:1 - 10:27
Saul kral olarak seçiliyor
geçen vaazda ne gördük: halk için büyük bir problem vardı – Samuel’in yaramaz oğulları
bu problemi çözmek için ne yapabilirdiler: “Samuel! Bu senin iki yaramaz evlatlarını görevden indir, iki başka kişi seç!”
ama onu yapmadılar – bütün sistemin değişmesini istediler
“bir pire için bütün yorganı yakmak”
1.Sam 8:19-22
19 Ne var ki, halk Samuel'in sözünü dinlemek istemedi. "Hayır, bizi güdecek bir kral olsun" dediler, 20 "Böylece biz de bütün halklar gibi olacağız. Kralımız bizi güdecek, önümüzden gidip savaşlarımızı sürdürecek."
21 Halkın bütün söylediklerini dinleyen Samuel, bunları RAB'be aktardı.
22 RAB Samuel'e, "Onların sözünü dinle ve başlarına bir kral seç" diye buyurdu. Bunun üzerine Samuel İsrailliler'e, "Herkes kendi kasabasına dönsün" dedi.
1.Sam 8:7
“RAB, Samuel'e şu karşılığı verdi: "Halkın sana bütün söylediklerini dinle. Çünkü reddettikleri sen değilsin; kralları olarak beni reddettiler.”
- yanlış! İsrail halkı bütün halklardan farklı olacaktı
- yanlış! Rab onları gökten güdecekti
- ateş direği ve bulut
- yanlış! Rab onları koruyacaktı, onlar için savaşacaktı
1.Petrus 2:9
“Ama siz... seçilmiş bir halksınız, krallar gibisiniz, kutsal Allah görevlilerisiniz, kutsal bir milletsiniz, Allahın kendi halkısınız.”
sanki Rabbin bir planı vardı, bir de ikinci planı vardı
asıl sistem: 12 cins ayrı ama birlik içinde yaşayacaklardı, ikinci sistem: krallık
Rab ikinci sistem için hazırlık yapmıştı daha Musa’nın zamanında
nasıl Pavlus diyor: “Evlenmemek en iyi. Ama evlenirsen, şöyle davranacan...”
Yasa 17:14 -20
"Tanrınız RAB'bin size vereceği ülkeye girip orayı mülk edinerek yerleştiğinizde ve, 'Çevremizdeki ulusların tümü gibi biz de başımıza bir kral atayalım dediğinizde,
15 atayacağınız kral Tanrınız RAB'bin seçtiği kişi olmalıdır. Atayacağınız kral kendi kardeşlerinizden biri olmalı. Soydaşlarınızdan olmayan birini, bir yabancıyı kral seçmeyeceksiniz.
16 Kral çok sayıda at edinmemeli, daha çok at satın almak için halkı Mısır'a göndermemeli. Çünkü RAB size, 'Bir daha o yoldan dönmeyeceksiniz dedi.
17 Atayacağınız kral yüreğinin RAB'den sapmaması için çok kadın edinmemeli, büyük ölçüde altın, gümüş biriktirmemeli.
18 "Kral tahtına oturunca, Levili kâhinlerin koruması altındaki Kutsal Yasa'nın bir örneğini kendisi bir kitaba yazacak.
19 Bu yasa örneğini yanında bulunduracak, yaşamı boyunca her gün onu okuyacak. Öyle ki, Tanrısı RAB'den korkmayı, bu yasanın bütün sözlerine ve kurallarına uymayı öğrensin;
20 kendini kardeşlerinden üstün saymasın, yasanın dışına çıkmasın; kendinin ve soyunun krallığı İsrail'de uzun yıllar sürsün."
değil kralın kızanı; değil Samuel’in hatası devam edilsin
değil insanın görünüşüne göre (güzellik, güç, zenginlik, bilgi, okumuşluk)
değil general kendini kral yapsın
yabancı olmasın
yabancı bütün halkı putperestliğe saptıracak (örnek: İzebel – Sidon halkından idi)
insanca düşünürsen: yabancı kral neutralnodur; daha kolay halkı güdebilir; cinsler arasında kavga olmasın
beygir o zamanın en hızlı silah idi: bir beygir arabası çok asker öldürdü - bugün: tanklar, uçaklar, raketalar, atom bombası
kadınlar alınırdı diplomatik amaçla: krallar yabancı devletlerin prenseslerini alırdılar, kendi kızlarını başka krallara verirdiler
böylelikle, krallar akraba oluyor ve kolay kolay savaş açmazlardı
sebep: yabancı prensesler, yabancı tanrılar getirecekler (örnek: Süleyman)
neden: kral o zenginliğe güvenecek, Rabbe değil
kral gururlanmasın, çünkü o zenginliği devletin değil, kendisinin sayacak
hangi devlette büyük zenginlik varsa, düşmanlar ve savaşlar çoğalacak
örnek: Yeşaya 39:1-6 - Yahuda kralı Hizkiya, Babil kralın adamlarına bütün zenginliğini gösterdi. Bunun üzerine Rab, Yeşaya’nın ağzından ona bildiriyor:
Yeşaya 39:6
“RAB diyor ki, 'Gün gelecek, sarayındaki her şey, atalarının bugüne kadar bütün biriktirdikleri Babil'e taşınacak. Hiçbir şey kalmayacak.”
başka devletlerdeki krallar: onların sözü kanun; istedikleri gibi, kendi kafalarına göre halkı güderdiler
daha yazarken Allah onun yüreğine konuşacak
sanki Rab asıl kraldır; İsrail kralı gene sade onun sekretarıdır
sanki bütün kararlarında Rabbin kanununu düşünsün; kendi duygularına göre değil, Allahın standardına göre karar versin
sanki önceden Rabbin düşünceleri onun kafasında yer alsın
sanki kral, sade Rabbin hizmetçisidir, onun hizmeti de halkı gütmek
1.Kor. 4:1
“İnsanlar bizi artık Mesihin hizmetçileri saysınlar”
başka devletlerde: bütün devlet kralın kendi malıdır, onu istediği gibi kullanabilir
- 1.Kral 19;14-16’ - İlyas = Elisa, peygamber olarak
- 1.Sam 16:13 – davut: kral olarak
- Çık 28:41 - Musa = Harun - ve oğullarına = tapınakta hizmet etmek icin
- kafalarına özel zeytin yağı dökülürdü
- meshedilen kişi Allah tarafından seçili
- bu görevi yapmak için gerekli kuvvet yukarıdan gelecek
eskiden bir pastor gorev yapmak icin lazimdı daha büyük pastor gelsin, ona el koysun. Belki yağlasın.. o zaman sanki kisi göreve başlıyor.
iste bu fikir yalnIstIr. O zaman toplantIlarda kIskanclik olmaya baslIyuor.kactane toplantI bunun icin ayrildI
bu is Rabindir, O her imanlıyı meshediyor;
RAB İsa nasıl meshedildi – Luka 4:18-19 = “Allahın Ruhu benim üzerimdedir ve beni meshetti, fukaralara iyi haber getireyim”
İsa bunu söylerken, Yahya zaten görevini bitirmişti – ama İlyas’ın Elişa’ya yaptığı gibi, İsa’yı meshetmedi
buna gerek yoktu: artık yeni bir zaman başladı – kişiler bir daa yağ ile meshedilmeyecek, direktno Kutsal Ruhla meshedilecek
zeytinyağı sade semboldur – ama Kutsal Ruh onun aslısıdır
2.Kor 1:21 - Rab kendisi bizi direktno meshediyo’
1.Yuh 2:27 – Kutsa Ruh ’devamlı bizde kalIyor. Deil bugun var yarna yok
Rab hepimizi ayrı hizmet icin meshetti - iste bunun icin rab diyor siz farklIsInIz ?
hikayemize devam edelim:
(1) 2 kişi ile karşılaşacak – “Eşekler için sıkılma, bulundular. Artık baban sana sıkılmaya başladı” diyecekler
(2) 1.Sam 10:3
“Oradan daha ilerleyip Tavor'daki meşe ağacına varacaksın. Orada biri üç oğlak, biri üç somun ekmek, öbürü de bir tulum şarapla Tanrı'nın huzuruna, Beytel'e çıkan üç adamla karşılaşacaksın. 4 Seni selamlayıp iki somun ekmek verecekler. Sen de kabul edeceksin.”
(3) 1.Sam 10:5-6
“Givat-Elohim'e varacaksın. Kente girince, önlerinde çenk, daire, kaval ve arfa çalanlarla birlikte peygamberlik ederek tapınma yerinden inen bir peygamber topluluğuyla karşılaşacaksın. 6 RAB'bin Ruhu senin üzerine güçlü bir biçimde inecek. Onlarla birlikte peygamberlikte bulunacan ve bambaşka bir kişi olacan.”
- sonra bu üç olay Samuel’in dediği gibi aynısı bir günde oldu
Saul iki defa meshedildi: birinci defa saklıdan, ikinci defa bütün halkın önünde
birinci defa ona hak verdi ruhsal görev yapsın – ikinci defasından sonra gerçekten o göreve başladı
ama ikinci defa meshedilene kadar, lazımdı üç büyük ders öğrensin
(1) senin işin artık eşeklerlen olmayacak - bundan sonra dünya işlerini düşünmeyecen, sade benim işimi düşünecen
(2) bundan sonra Rabbin işini düşündün mü, Rab sana kendi ekmeğinden verecek
nasıl İsrail halkına ıssız yerlerde 40 sene verdiyse, nasıl daha sonra İlyas peygamberine kargalarla 3 ½ sene içinde verdiyse
(3) Rabbin işini yapmaya karar verdin mi, sana gökten gerekli kuvvet verilecek ve senin karakterin değişecek
sık sık istiyoruz, Rab bizim karakterimizi değiştirsin (“Rab bana daha çok sabır ver!” – “Rab bu siniri benden al!” – “ Ya Rab, istiyorum hep o kadar dedikodu yapmayayım!”)
ama bunlar olacak sade, eger meshedildiğimizi ciddiye alırsak,
Rab ancak o kişilerin karakterlerini değiştirecek, kimler onun verdiği görevinin başındaysalar
1.Sam 10:17, 20-21
Sonra Samuel, İsrail halkını Mispa kasabasında RAB için bir araya getirdi: Samuel bütün İsrail cinslerini tek tek öne çıkardı. Bunlardan Benyamin halkı kurayla seçildi. 21 Sonra Benyamin halkı cins cins öne çağırdı. Matri'nin cinsi seçildi. En sonunda da Matri cinsinden Kiş oğlu Saul seçildi. Onu aradılarsa da bulamadılar.
çöp attılar: Rab daha önce seçtiği Saul’u herkesin önünde bir daha seçti:
12 cins --> Benyamin halkı --> Matri cinsi --> Kiş’in hanesi --> SAUL
1.Sam 10:23
Bunun üzerine koşup Saul'u oradan getirdiler. Saul halkın arasına geldi. Boyu hepsinden bir baş uzundu. 24 Samuel halka dedi: "RAB'bin seçtiği adamı görüyor musunuz?", "Bütün halkın arasında bir benzeri yok." Bunun üzerine halk, "Yaşasın kral!" diye bağırdı.
25 Samuel krallığın ilkelerini halka açıkladı. Bunları kitap haline getirip RAB'bin önüne koydu. Sonra herkesi evine gönderdi.
Şimdi gördük nasıl İsrail halkı için bir kral seçildi – o da sanki krallığa en uygun kişi
Bakalım, bundan sonra ona verilen görevi nasıl yerine getirecek.