Davut’un hayatı - 1.vaaz - 1.Samuel 16
Davut meshediliyor
Yeni Antlaşma'yı açtığımızda, Rab İsa'nın adlarını okuyoruz: (Mat 1:1 - İsa Mesih - İrahim'in oğlu, ve Davud'un oğlu
Davud İsraillilerin en kuvvetli kralı idi, Allahın seçtiği önderi ve dört dörtlük bir Allah adamı, bütün önderlere örnek
körler onu tanıdı, cinler onu tanıdı, yabancılar gelip ona kral olarak saygı gösterdiler
aslında İsrail halkını tek bir kralı olacaktı, o da gökteki büyük Tanrıdır
normal zamanlarda: 12 oymak - birer ihtiyar onları güderdi
ancak kriz zamanlarında, Rab onlara bir tek kurtarıcı gönderdi
böyle yapmakla bütün halklardan çok farklı olacaktı: görülen değil - ama görülmeyen krala güveneceklerdi.
Rab dedi: ”Siz öbür halklardan farklısınız". İsrailin tepkisi: “Ama herkes yapıyor..." bu düşünce bizde olamaz. Halk da dayanamadı
-------------------------------------------------------
İsrail Halkı Bir Kral İstiyor - Bölüm 8
1.Samuel 8
1 Samuel yaşlanınca oğullarını İsrail'e önder atadı.
2 Beer-Şeva'da görev yapan ilk oğlunun adı Yoel, ikinci oğlunun adıysa Aviya'ydı.
3 Ama oğulları onun yolunda yürümediler. Tersine, haksız kazanca yönelip rüşvet alır, yargıda yan tutarlardı.
4 Bu yüzden İsrail'in bütün ileri gelenleri toplanıp Rama'ya, Samuel'in yanına vardılar.
5 Ona, "Bak, sen yaşlandın" dediler, "Oğulların da senin yolunda yürümüyor. Şimdi, öbür uluslarda olduğu gibi, bizi yönetecek bir kral ata."
6 Ne var ki, "Bizi yönetecek bir kral ata" demeleri Samuel'in hoşuna gitmedi. Samuel RAB'be yakardı.
7 RAB, Samuel'e şu karşılığı verdi: "Halkın sana bütün söylediklerini dinle. Çünkü reddettikleri sen değilsin; kralları olarak beni reddettiler.
8 Onları Mısır'dan çıkardığım günden bu yana bütün yaptıklarının aynısını sana da yapıyorlar: Beni bırakıp başka ilahlara kulluk ettiler.
9 Şimdi onları dinle. Ancak onları açıkça uyar ve kendilerine krallık yapacak kişinin nasıl yöneteceğini söyle."
..... (kral onlara ağır iş verecek ve danık alacak)
19 Ne var ki, halk Samuel'in sözünü dinlemek istemedi. "Hayır, bizi yönetecek bir kral olsun" dediler,
20 "Böylece biz de bütün uluslar gibi olacağız. Kralımız bizi yönetecek, önümüzden gidip savaşlarımızı sürdürecek."
21 Halkın bütün söylediklerini dinleyen Samuel, bunları RAB'be aktardı.
22 RAB, Samuel'e, "Onların sözünü dinle ve başlarına bir kral ata" diye buyurdu. Bunun üzerine Samuel İsrailliler'e, "Herkes kendi kentine dönsün" dedi.
--------------------------------------------------------------------------
Sanki o anda dünyanın standardına düşmüşler - tek bir önder olsun. Rab gökten kral olarak onlara oniki güdücü verdi, hep birlikte Rabbin halkını gütsünler
Aynı onun gibi İsa Mesih de gökte şimdi başçobanımızdır, ve her toplulukta çobanlar olmalı
1.Petrus 5:2-4
Yanınızda olan Allahın sürüsünü güdün. Güdücülük yapın...
... değil zorluktan imiş gibi, ama Allahın istediği gibi, hani gönül razılığıyla.
... değil kazanç için, ama merakla.
... değil size emanet edilen kişilere zorbacılık yapmakla, ama sürüye örnek olmakla.
4 Ve Başçoban ne zaman ortaya çıkacaksa, o zaman solmaz bir şanlılık tacı alacanız.)
bugünlerde de çoğu kiliseler aynı hatayı yapıyorlar: bütün dünyada olduğu gibi bizde de tek önder olsun
olabilir, bütün dünyada kilisenin tek bir başı olsun: katolik Papa - ya da: denominasyonun tek başı - ya da: her topluluğun bir tek başı ... hepsi yanlış !
1.Sam 9:2
Saul adında genç, yakışıklı bir oğlu vardı. İsrail halkı arasında ondan daha yakışıklısı yoktu. Boyu herkesten bir baş daha uzundu.
1.Sam 10:23
Bunun üzerine koşup Saul'u oradan getirdiler. Saul halkın arasına geldi. Boyu hepsinden bir baş uzundu.
Onun yüreği tam Rabbe bağlı değildi
1.Samuel 15 :2-23,30
“Her Şeye Egemen RAB diyor ki, 'İsrailliler'e yaptıkları kötülükten ötürü Amalekliler'i cezalandıracağım. Çünkü Mısır'dan çıkan İsrailliler'e karşı koydular.
3 Şimdi git, Amalekliler'e saldır. Onlara ait her şeyi tamamen yok et, hiçbir şeyi esirgeme. Erkek, kadın, çoluk çocuk, öküz, koyun, deve, eşek hepsini öldür."
9 Ne var ki, Saul ile adamları Agag'ı ve en iyi koyunları, sığırları, besili buzağıları, kuzuları - iyi olan ne varsa hepsini - esirgediler. Bunları tümüyle yok etmek istemediler. Ancak değersiz ve zayıf ne varsa hepsini yok ettiler.
10 RAB Samuel'e şöyle seslendi:
11 "Saul'u kral yaptığıma pişmanım. Beni izlemekten vazgeçti. Buyruklarımı yerine getirmedi." Samuel öfkelendi ve bütün geceyi RAB'be yakarmakla geçirdi.
12 Ertesi sabah Samuel Saul'la görüşmek için erkenden kalktı. Saul'un Karmel Kenti'ne gittiğini, orada kendisine bir anıt diktikten sonra aşağı inip Gilgal'a döndüğünü öğrendi.
13 Saul kendisine gelen Samuel'e, "RAB seni kutsasın! Ben RAB'bin buyruğunu yerine getirdim" dedi.
14 Samuel, "Öyleyse nedir kulağıma gelen bu koyun melemesi? Nedir bu duyduğum sığır böğürmesi?" diye sordu.
15 Saul şöyle yanıtladı: "Halk bunları Amalekliler'den getirdi. Tanrın RAB'be kurban sunmak üzere koyunların, sığırların en iyilerini esirgediler. Ama geri kalanları tümüyle yok ettik." ....
17 Samuel konuşmasını şöyle sürdürdü: "Kendini önemsiz saydığın halde, sen İsrail oymaklarının önderi olmadın mı? RAB seni İsrail'e kral meshetti.
18 RAB seni bir göreve gönderip, 'Git, o günahlı Amalekliler'i tümüyle yok et; hepsini ortadan kaldırıncaya dek onlarla savaş' dedi.
19 Öyleyse neden RAB'bin sözüne kulak asmadın? Neden yağmalanan mallara saldırarak RAB'bin gözünde kötü olanı yaptın?"
20 Saul, "Ama ben RAB'bin sözüne kulak verdim!" diye yanıtladı, "RAB'bin beni gönderdiği yere gittim. Amalekliler'i tümüyle yok ettim, Amalek Kralı Agag'ı da buraya getirdim.
21 Ne var ki askerler, Gilgal'da Tanrın RAB'be kurban sunmak üzere yağmalanmış bazı malları, yok edilmeye adanmış en iyi koyunlarla sığırları aldılar."
22 Samuel şöyle karşılık verdi: "RAB kendi sözünün dinlenmesinden hoşlandığı kadar yakmalık sunulardan, kurbanlardan hoşlanır mı? İşte söz dinlemek kurbandan, sözü önemsemek de koçların yağlarından daha iyidir.
23 Çünkü başkaldırma, falcılık kadar günahtır ve büyüklenme, putatapıcılık kadar kötüdür. Sen RAB'bin buyruğunu reddettiğin için, RAB de senin kral olmanı reddetti." ....
30 Saul, "Günah işledim!" dedi, "Ama ne olur halkımın ileri gelenleri ve İsrailliler karşısında beni onurlandır. Tanrın RAB'be tapınmam için benimle dön."
(1) Rabbe tam itaat etmedi - sade yarım yürekle
(2) Rabbin işini kendi faydası için kullanmak istedi (Agag için para beklerdi)
(3) daha fazla insanlardan korktu, ne kadar Rabden
(4) ona suç gösterilince, kabul etmedi, başkalarını suçladı
(5) suçunu kabul ediyor - ama gene de insanların önünde rezil olmak istemiyor
Buyruk - itaat - sonra kesin bilgi
1 RAB, Samuel'e, "Ben Saul'un İsrail Kralı olmasını reddettim diye sen daha ne zamana dek onun için üzüleceksin?" dedi, "Yağ boynuzunu yağla doldurup yola çık. Seni Beytlehemli Yişay'ın evine gönderiyorum. Çünkü onun oğullarından birini kral seçtim."
2 Samuel, "Nasıl gidebilirim? Saul bunu duyarsa beni öldürür!" dedi. RAB şöyle yanıtladı: "Yanına bir düve al ve, 'RAB'be kurban sunmak için geldim' de.
3 Yişay'ı kurban törenine çağır. O zaman ne yapman gerektiğini ben sana bildireceğim. Sana belirteceğim kişiyi benim adıma kral olarak meshedeceksin*."
4 Samuel RAB'bin sözüne uyarak Beytlehem Kenti'ne gitti. Kentin ileri gelenleri onu titreyerek karşıladılar ve, "Barış için mi geldin?" diye sordular.
5 Samuel, "Evet, barış için" diye yanıtladı, "RAB'be kurban sunmaya geldim. Kendinizi kutsayıp benimle birlikte kurban törenine gelin." Sonra Yişay ile oğullarını kutsayıp kurban törenine çağırdı.
6 Yişay ile oğulları gelince Samuel Eliav'ı gördü ve, "Gerçekten RAB'bin önünde duran bu adam kuşkusuz O'nun meshettiği kişidir" diye düşündü.
7 Ama RAB, Samuel'e, "Onun yakışıklı ve uzun boylu olduğuna bakma" dedi, "Ben onu reddettim. Çünkü RAB insanın gördüğü gibi görmez; insan dış görünüşe, RAB ise yüreğe bakar."
8 Yişay, oğlu Avinadav'ı çağırıp Samuel'in önünden geçirdi. Ama Samuel, "RAB bunu da seçmedi" dedi.
9 Bunun üzerine Yişay Şamma'yı da geçirdi. Samuel yine, "RAB bunu da seçmedi" dedi.
10 Böylece Yişay yedi oğlunu da Samuel'in önünden geçirdi. Ama Samuel, "RAB bunlardan hiçbirini seçmedi" dedi.
11 Sonra Yişay'a, "Oğullarının hepsi bunlar mı?" diye sordu. Yişay, "Bir de en küçüğü var" dedi, "Sürüyü güdüyor." Samuel, "Birini gönder de onu getirsin" dedi, "O buraya gelmeden yemeğe oturmayacağız."
12 Yişay birini gönderip oğlunu getirtti. Çocuk kızıl saçlı, yakışıklı, gözleri pırıl pırıl bir delikanlıydı. RAB, Samuel'e, "Kalk, onu meshet. Seçtiğim kişi odur" dedi.
13 Samuel yağ boynuzunu alıp kardeşlerinin önünde çocuğu meshetti. O günden başlayarak RAB'bin Ruhu Davut'un üzerine güçlü bir biçimde indi. Bundan sonra Samuel kalkıp Rama'ya döndü.
Rab bize bir iş verdi mi, onun sonunu göremiyoruz - ama gene de harekete geçiyoruz
Rab nasıl konuştuydu Samue’e? “Beytleheme git, kurban getir, Yişay'ın oğullarından BİRİSİNİ seçtim” = ama kimi seçti diye söylemiyor
Rab İbrahim’e gene onun gibi davrandı: „Ur kasabasından çık, akrabalarını, hatta babanı brak - SONRA sana yolu gösterecem”
Rab Petrus’a gene öyle davrandı: "Balıkları brak, seni insan balıkçısı yapacam" - sonra onu adım adım güttü - en sonunda Petrus Roma'da Rab için öldürülüyor
sen aynısı kendin için düşünebiliyor musun: diyelim Pakistan’da Rab için ölecen?
1.Kor. 1:26-31
Kardeşler, bir bakın nereden çağrıldınız: insanca bakarsan, sizden çok kişi bilgili değildi, çok kişi kuvvetli değildi, çok kişi soylu değildi. 27 Ama Allah bu dünyanın aptal kişilerini seçti, akıllı kişileri utandırsın diye. Ve bu dünyanın zayıf kişilerini seçti, kuvvetli kişileri utandırsın diye. 28 Ve Allah bu dünyanın aşağıladğı ve hor görülen kişilerini, hani en olmayacak kişileri seçti; öyle ki, sayılan kişileri hiçe indirsin. 29 Öyle ki, hiç bir insan Allahın önünde övünmesin. 30 İşte, O sebep oldu, Mesih İsa'dasınız. Mesih bizim için Allahtan gelen bilgilik oldu: doğruluk ve kutsallık ve kurtuluş odur. 31 Nasıl da yazılmıştır: "Kim övünürse, Allah ile övünsün!"
cahil olmak ayıp değil, ama cahil kalmak ayıptır.
ayrılık yapma, insan seçme - Yakup 2
Allahın halkına güdücülük yapmak isteyen, bir çoban olmalı
Nemrut (Babil kasabasını kuran) ve Esav avcı idi
(İsa ikisidir, önce bizim için KUZU oldu, böylelikle bizi satın aldı, ve şimdi bize iyi çobandır. - güdücü olmak isteyen kendini sormalı
Biz de güdülmeye hazır olalım
İbraniler 13:17
Size güdücülük yapan kardeşleri sesleyin, onlara boyun eğin. Çünkü sizin canlarınıza bakan ve bir gün onlardan için hesap verecek olan onlardır. O işi sevinçle yapsınlar, değil kahırlanarak; o sizin için faydasızdır.
Yeremya 3:15-16
Size gönlüme göre çobanlar vereceğim; sizi bilgiyle, sağduyuyla güdecekler. Ülkede büyüyüp sayıca çoğaldığınız günlerde" diyor RAB, "Halk artık, 'RAB'bin Antlaşma Sandığı' demeyecek. Sandık bir daha kimsenin aklına gelmeyecek; anımsanmayacak, özlenmeyecek, bir yenisi de yapılmayacak.
Eski adetler, eski düşünceler hepsi kaybolacak, büsbütün yeni bir sistem meydana gelecek. Çobanlar da halkı bu sistemin içinde öğretecekler.
1.Samuel 13:14
Ama artık krallığın sürmeyecek. RAB kendi isteklerine uygun birini arayıp onu kendi halkına önder olarak atamaya kararlı. Çünkü sen RAB'bin buyruğunu tutmadın.
sıcak havada insanın derisini yumuşak tutardı
bugünkü krem sürmek gibi
anlamı: "Bu kişi, ya da bu şey özeldir. Bunun sahibi Allahın kendisidir"
en birinci meshetme: Yakup Beyt-el'de rüya görüyor, sonra taşı meshediyor
(1) Allahevindeki görevliler meshedilirdi (mesela: Harun)
(2) Krallar meshedilirdi (mesela: Saul, Davud, Süleyman)
(3) peygamberler meshedilirdi (mesela: Elişa)
o, üç görevi kendisinde birleştiriyor
bu normal olarak mümkün değildi: kral: olarak lazımdı Yahuda soyundan gelsin; kâhin olarak lazımdı Levi soyundan gelsin
kâhin sürekli iş yapardı, stabilnost getirirdi. Peygamber gene orada, burada işlerdi ve kişileri rahatsız ederdi, din sistemi altüst ederdi
Zekerya 6:12-13
Ona Her Şeye Egemen RAB şöyle diyor de: <İşte Dal diye adlandırılan adam! Bulunduğu yerde filizlenecek ve RAB'bin Tapınağı'nı kuracak. Evet, RAB'bin Tapınağı'nı kuracak olan O'dur. Görkemle kuşanacak, tahtında oturup egemenlik sürecek. Tahtında oturan kâhin olacak. İkisi arasında tam bir uyum olacak.
Bu imanlıların en önemli ‘kelime-i şehadet’idir: “İSA MESİH RABDİR”
demek İsa = peygamber + kâhin + kral
ve İsa = RAB (efendi ve gerçek tanrı)
‘MESİH’ sözü Grekçe dilinde ‘HRİSTOS’ olarak geçiyor
bizde onun yanında birer küçük 'Hristos', yani 'Mesihçi' oluyoruz
Hristiyan adı bu demektir - ama yüzyıllar içinde bambaşka anlam kazandı.
hangi imanlılar meshediliyor? - Cevap: hepsi
1.Yuh. 2:20,27
Ama sizde Kutsal Olanın meshetmesi var, ve hepiniz bilgilisiniz..... Ama siz Ondan bir meshetme aldınız, o da sizde devamlı kalıyor. Ve ihtiyacınız yok, birisi sizi öğretirsin. O meshetme, işte, sizi her bir temada öğretiren odur. Ve o hakikattır, yalan değildir. O sizi nasıl öğretirdiyse, siz Rabde devamlı öyle kalın.
demek: herkes ruhsal temaları anlayabilir, okumuşluğu yoksa bile
burada lazım EA'ya göre düşünülmesin: o zaman zeytinyağı ile meshetmek vardı - o sade sembol idi
ama biz artık sembol zamanında yaşamıyoruz: gerçekleşmek zamanında yaşıyoruz - mesela: kuzu kesmek - İsa 'Allahın Kuzusu' = Allahın gerçek kurbanı
bugün beklemeyelim, bir kişi gelsin, kafamıza zeytinyağı döksün, biz zeytinyağüı almadık, ama KR'u aldık
bugün bu söz çok popüler oldu: “pomazanie” - ve sanıyoruz içimizde heyecan var mı, o zaman KR'un meshetmesi var: öyle değil
“pomazanie” GÖREV içindir: demek duygularımıza bakmadan İŞ YAPMAK.
belki kendini soruyorsun: "Neden hayatımda kuvvet yok, doğruyu yapayım?" - Cevap: "Belki daha kendini görevli hissetmiyorsun, aylak duruyorsun"
Rabbin tarlasında herkese iş var, değil sade pastörlere (hepsi bir tutulacak)
meshetmek tek başına bir önem taşımıyor - kişi gene de Rabbin önünde sorumlu
Saul da bir "Mesih" idi, ama gene de reddedildi
meshetmek insanın derisini değil, onun yüreğini yumuşatırıyor: günaha karşı hissetmek var - kişi kolay tövbe ediyor - kişi kendini haklı çıkarmaya bakmıyor.
Bugün gördük, nasıl Davut seçiliyor, ama daha kral olacağına kadar uzun seneler geçecek. Davut çok çeki görecek
Rab da seni öyle yapıyor
şimdiden kâhiniz, ama gün gelecek Rabbin huzurunda duracağız
şimdiden kral gibiyiz, ama daha gurbette yaşayan bir kral (nasıl eski bulgar kralı Simeon İspanya'da yaşardı).
kim Davud gibi sonuna kadar dayanırsa, o kral olacak