1 Her başgörevli insanların arasından seçiliyor ve ona Allahın karşısında görev veriliyor. Onun işi, hem bahşişler, hem de günahlar için kurbanlar getirsin. 2 O lazım, anlayışsız ve yoldan sapmış kişilere yavaş davranabilsin. Çünkü kendisi de zayıflıklarla doludur. 3 Ve onun için, nasıl halka yaparsa, lazım aynı onun gibi kendisinden için de günahlara karşılık kurban getirsin.
4 Hem de, hiç bir insan kendi kendine bu başgörevli olmak şerefini vermez. Hayır, sade kim Harun gibi Allah tarafından bu işe çağrılırsa. 5 Aynı onun gibi, Mesih de kendi kendini yükseltirmedi başgörevli olsun. Hayır, kim Ona dedi, 'Sen benim Oğlumsun, bugün ben sana Baba oldum', işte O Mesihi bu iş için yükseltirdi. 6 Başka yerde gene şöyle diyor:
"Sen sonsuzlara kadar Melki-Zedek'in sırasından bir başgörevlisin."
7 Mesih, bedende bulunduğu günlerde, yüksek sesle ağlayıp gözyaşları döktü. Allaha dualar ve yalvarışlar yaptı. Ve Allahta vardı fırsat, Onu ölümden kurtarsın. 8 O aslında bir Oğul idi, ve gene de çektiği çekilerle seslemeyi öğrendi. 9 Böylelikle tastamam oldu ve Onu sesleyenlere sonsuz kurtuluş için fırsat oldu. 10 Allah da Onu Melki-Zedek'in sırasından bir başgörevli kıldı.
--------------------------------
örnek: Yahya'nın babası Zekerya'ya melek Cebrail görünüyor, "Karın doğuracak" diye bildiriyor - Zekerya şaşıp kalıyor " Peki, nasıl anlayacam, bu doğrudur?" diye soruyor - melek bu şüpeye ceza veriyor: doğuma kadar konuşamayacak (Luka 1:10-20)
melek Zekeryanın haline acımadı, bu nasıl bir duygudur anlayamadı
Allah isteseydi diyebilirdi: "Günahların afedildi" - ama bu çok zayıf kalacaydı, insanlar ne günahın kötülüğünü anlayacaydılar, ne de Allahın büyük sevgisini
başgörevli Allahı daha yakından gösteriyor, bizim imanımıza yardım ediyor
bunlar, insanın gönüllü verdiği şeyler - "Allahımdan çok memnun kaldım", adak yaptıktan sonra
bunlar, kanuna göre mecbur olarak getirilen şeyler
günaha karşı, mundar bir şeye dokunduktan sonra, belli bayram günlerinde (yeni sene, yeni ay)
bizim için kurbanlar yok, tek bir kurban var - o da Mesihtir
biz "Allahtan memnun kaldık mı" ne yapacaz? Rom 12:1 = "Bedenlerinizi diri, kutsal ve makbul bir kurban olarak Allaha teslim edin. Bu, akıla uygun bir hizmetiniz oluyor."
sen ne zaman "Allahtan memnun" kalıyorsun? - işlerin iyi gitti mi, yoksa her zaman? Neye seviniyoruz - rahat olduğumuza, yoksa Rabbe yakın olduğumuza ?
artık Allah bizden koyun ya da başka hayvan adak olarak istemiyor, ne de kardeş sofrası yapalım, ne de kurabiye dağıtıralım
Rab adak olarak SENİ istiyor, senin düşüncelerini, aklını, fikrini, zamanını
çoğu insanlar az buçuk doğru ve yanlışı biliyorlar. Problem değil, kim bize daha doğru yolu gösteriyor, ama kim bizi kurtaracak
Pavlus bunu anlyınca yalvarıyor:
Rom 7: 21-24
"Demek şöyle bir sıra fark ediyorum: bende iyi olan şeyi yapmak için istek varken, içimde hep kötülük bulunuyor... Ben ne kadar zavallı bir insanım! Bu bedence hayat, ölüm demektir. Bundan beni kim kurtaracak?"
o adam günahlı insan ile kutsal Allahın arasında bir köprü olurdu - iki tarafına tutunurdu.
örnek: N ew Yorkta yüksek bir binada 30. katta yangın çıkmış - itfayeciler (pojarnikarlar) gelince hemen işe koyuldular - merdiven uzatırıp su pompalamışlar - ama 31. katta insanlar kalmış, alevlerden aşağı inememişler, korku içinde pojarnikarlara bağırmışlar - onlar da fark etmişler ki, merdiven yetmezmiş, yok çalım nasıl adamları indirsinler - o zaman pojarnikarlardan biri, merdivenin en üst basamağa binmiş, son gücü ile pencereye tutunmuş - adamlar onun sırtından merdivene ve aşağı inmişler, kurtulmuşlar
işte, aracı olacak kişi aynısını lazım yapsın: iki tarafa tutunsun - başgörevli hem Allahın tarafına, hem insan tarafına tutunmalı - her iki tarafı anlamalı
her insan gibi, İsrail halkının başgörevlileri de günahlı idiler
insanlara diyemezlerdi: "Haydı gene iyisin, ben seni afediyorum, Allah da afetsin" - halkın en büyük adamı bile lazımdı kendi günahını görsün ve anlasın
başgörevliler lazımd i en başta kendi günahları için kurban kessinler, sonra bütün halkı için (Çıkış 29:10-12)
kendisi için bir öküz lazımdı, bütün halkı için bir keçi = demek, Rab onun günahını çok daha ciddi sayıyor = güdücülerin sorumluluğu çok daha büyük, Rab onların hayatına çok daha titiz bakacak
Rab buyurdu, sade onun torunları başgörevli ve görevli olsunlar
Çıkış 29:9
"Bellerine kuşak bağla, başlarına başlık koy. Kalıcı bir kural olarak kâhinlik onların işi olacak. Böylece Harun'la oğullarına görev vereceksin."
Rab Musa'ya peygamberlik görevini verdi, agası Harun'a da Başgörevlilik işini
artık bütün Allah görevlileri Harun'unn cinsinden olmalı idiler: Harun'un ölümünden sonra, onun çocuğu Elazar, onun ölümünden sonra kardeşinin çocuğu Pinehas v.s.
1. Sam 13:11-14
Samuel, "Ne yaptın?" diye sordu.
Saul, "Halk yanımdan dağılıyordu" diye karşılık verdi, "Sen de anlaştığımız gün gelmedin. Üstelik Filistliler toplandılar. Bunları görünce, 'Şimdi Filistliler üzerime yürüyecek; ben de RAB'bin yardımını dilememiştim diye düşündüm. Bu nedenle, yakmalık kurbanı sunmaya gerek duydum."
Samuel, "Akılsızca davrandın" dedi, "Tanrın RAB'bin sana verdiği buyruğa uymadın; yoksa, RAB İsrail üzerinde senin krallığının sonsuza dek sürmesini sağlayacaktı. Ama artık krallığın sürmeyecek. RAB kendi gönlüne uygun birini arayıp onu kendi halkına önder olarak atamaya kararlı. Çünkü sen RAB'bin buyruğunu tutmadın."
Saul kral idi ve burada kurban sundu, o iş sadece başgörevlinin işi idi - o da sebep oldu, Rab krallığını ondan alsın
kimse kafasına göre başgörevli olamazdı, Rab lazımdı onu seçsin
bunu göstermek için, avtor iki ayet karşılaştırıyor:
"Ben sana Baba oldum" - bu Mezmur 2:7
"Sen Melki-Zedek'in sırasından başgörevlisin" - bu Mezmur 110:4
bütün Yahudiler bu iki ayeti kabul ederdiler, gelecek Mesihin peygamberlik ayetleri olarak
imanlılara demek istiyor: "Madem İsa'yı Mesih olarak kabul ediyorsunuz, aynı zamanda onu başgörevli olarak da kabul edin"
Yuhanna 8:54
"Ben kendimi şanladım mı, benim şanlılığım bir hiçtir. Ama beni şanlayan Babamdır. Ve siz Ondan için diyorsunuz, sizin Allahınız imiş."
yedi günlük ritual : her gün birer öküz kesilirdi - temiz ve zengin rubalar - yıkanırdı ve zeytinyağıyla yağlanırdı -
ona temiz rubaları giydireceklerine, onu çıplak soydular
onu yağla meshetmediler, ona sirke verdiler
onu yıkamadılar, toz toprak içinde braktılar
en önemlisi: onun için kurban kesilmedi, kendisi kurban olarak kesildi
a. Harunun torunları göreve başlarken bu seviçli bir iş idi, ama İsa göreve başlarken gözyaşlarını döktü
b. Getsemani bahçesinde:
İsa korktu: çünkü hayatında sefte günahın karanlığını anladı
İsa ağladı: çünkü hayatında sefte babasından ayrı kalacaktı
İsa yalvardı: çünkü hayatında sefte babasının istediğini değiştirmek istedi
c. Neden öyle bir senaryo? Daha iyi değil mi, İsa sakin ve rahat olarak ölüme gitsin?
hayır: çünkü bizim duygularımıza yakın olmak istedi - biz ne hissedersek, İsa da aynısını hissetmek istedi.
Yeşaya 50:5-6
" Egemen RAB kulağımı açtı, Karşı koymadım, geri çekilmedim. Bana vuranlara sırtımı açtım, yanaklarımı uzattım sakalımı yolanlara. Aşağılamalardan, tükürükten yüzümü gizlemedim. "
sen bunu öğrendin mi, yoksa daha kendi hakkını mı arıyorsun?
çok büyük bir ders:
1.Kor 6:7
" Birbirinize dava açıyorsunuz: bu sizin için zaten hepten bir kayıplıktır. Başkası sizin hakkınızı yerse, daha iyi değil mi? Aldatırılan siz olasınız, daha iyi değil mi? "
bizd en bunu kim anladı?
onda eksiklik mı vardı? - onun tanrı tarafından eksiklik yoktu - ama onun insanlık tarafı her insan gibi, gelişti, büyüdü ve öğrendi
kişi öğrendi mi, kend hakkından vazgeçsin, o tastamam oluyor - sanki ölmüş ve dirilmiş gibi oluyor - bu hayatın zorluklarına artık bağlı değildir