11 Levililerin görevlilik sistemi vardı, halk da buna bağlı olarak Allah kanununu aldı. Şimdi, eger o Levililerin görevlilik sistemi kişileri tamamlık durumuna getirebilseydi, o vakıt başka bir Allah görevlisi için ne ihtiyaç kalacaydı; o da Harun'un sırasından değil de, Melki-Zedek'in sırasından? 12 Ve nerede görevlilik sistemi değiştiriliyor, orada mecbur olarak kanun da değişecek. 13 Çünkü bu şeyler kimden için söyleniyor, O İsrail'in başka bir cinsindendir. Ama o cinsten hiç kimse kurban yerinde görevli değildi. 14 Ve apaçık, Rabbimiz Yahuda cinsindendir. Ama o cinsten için Musa, Allah görevliliği temasında bir şey söylemedi. 15 Bu daha da açıktır, ne vakıt deniliyor ki, Melki-Zedek'in sırasından başka bir Allah görevlisi kalkacak. 16 O görevli olmadı, bedence bir şarta dayanarak, ama sonsuz bir yaşamın kuvvetine dayanarak. 17 Çünkü şöyle yazılıyor:
"Sen Melki-Zedek'in sırasından sonsuzlara kadar bir görevlisin."
18 Ve kesin olarak, daha önceki buyruk bozuluyor, çünkü zayıf ve faydasız idi. 19 Zaten kanun hiç bir şeyi tamamlık durumuna getiremedi. Ama artık daha iyi bir umut kapısı açıldı, biz de ondan geçip Allaha yaklaşıyoruz.
20 Bu da yemin etmeden olmadı. 21 (sahi, öbürleri yemin olmadan Allah görevlileri oldular. İsa gene, yemin ile Allah görevlisi oldu. Çünkü yemin Eden şöyle konuştu:
"Rab yemin etti, fikrini hiç değiştirmeyecek: sen sonsuzlara kadar bir Allah görevlisisin.")
22 Evet, böylelikle İsa daha iyi bir anlaşmaya kefildir.
23 Öbür Allah görevlileri çok kişi idiler, çünkü ölüm onlara engel oldu, hep devam etsinler. 24 İsa gene, sonsuzlara kadar kalacak ve onun için hiç değişmeyen bir Allah görevliliğine sahiptir. 25 Demek, kim İsa'dan geçerek Allaha gelirse, İsa'da var fırsat, o kişileri büsbütün kurtarsın, çünkü onlar için aracılık yapsın diye hep yaşamaktadır.
26 Kutsal, kötülükten uzak, hiç lekelenmemiş, günahlı kişilerden apayrı ve göklerin üstüne kadar yükseltirilmiş - evet, lazımdı öyle bir başgörevlimiz olsun. 27 Onun ihtiyacı yok, öbür Allah görevlileri gibi, en peşin kendi günahlarından için kurban getirsin, ondan sonra halkın günahlarından için kurban getirsin. Çünkü ne vakıt kendini kurban etti, onu bir kerekte yaptı. 28 Musa'nın kanunu zayıf insanları başgörevli yapıyor. Ama kanundan sonra, Allah yeminle birlikte bir söz verdi. Ve o söz, sonsuzlara kadar eksiksiz olan Oğulu başgörevli yapıyor.
---------------------------------------------------
Her insan yüreğinde anlıyor ki, Allahtan uzaktır, ona layık değildir, onun huzuruna çıkamaz.
Adem Allahtan saklandı, çıplaktır diye (Yar 3:10-11)
Dünyanın sonunda insanlar Allahtan kaçmak için mağaraların içine kaçacaklar: Balkanlara diyecekler "Bizi örtün" (Hoşea 10:8; Luka 21:30; Açık 6:16)
Adem o ayıbını örtmeye çalıştı, incir yapraklarından kendine önlük yaptı (Yar 3:7) - ama bu metod olmuyor: Rab kendisi onlara deriden ruba verdi. (Yar 3:21)
Demek, Allah kendisi bir yol açacak, günahlı insan gene onun huzuruna çıkabilsin diye. O bir aracı koyuyuyor - ona başgörevli, ya da başkahin diyoruz.
Levi cinsinden olan kişiler Allahın görevlileri idi Onların arasında iki grup vardı:
Rabbin evinde hizmet edenler - bunlara kahinler, ya da asıl Allah görevlileri denilirdi - bunlar sadece Harun'un torunlarından idi
başka hizmet yapanlar (mesela: ekmekleri hazırlamak, yağları ve fitilleri hazırlamak, Allahevinde temizlik ve tamir etmek, çalgıcılar ve koro, Allahın kanununu halka ders vermek) - bunlara 'Levililer' denilirdi - Harun'un torunlarından olmayanlar
Davut Mezmur 110:4'te diyor: " Bir gün birisi gelecek, o da Melki-Zedek'in sırasındandır - yeni başgörevli o olacak"
Davut, Musa'dan 400 sene sonra yaşadı ve bu sözler bütün Yahudileri şaşırtı
Herkes anladı, bu sözler Mesih için konuşuyor; o geldi mi, gerçekleşecekler. Yahudiler lazımdı anlasınlar, Musa'nın sistemi hep sonsuza kadar kalmayacaktı.
Yeni bir sıraya ne gerek vardı? - Musa'nın sistemi kişileri 'tamamlık durumuna getiremedi' - demek, sade bir örnek idi, aslısı değildi; aslısı Mesihindir
Eski Antlaşmadaki sırasına göre bir problem var: Mesih hem kral, hem başgörevli olacaktı
Ama krallar hepsi lazımdı Davud'un cinsinden olsunlar. Başgörevliler gene, lazımdı Levi cinsinden olsunlar.
Ama Allah öyle bir sistem koydu ki, herkes orada onun parmağını görebilir - İsa kendisi Melki-Zedek gibidir : İbrahim'den büyük, doğruluk ve barış getiriyor, sonsuza kadar duruyor. Bunu ancak Mesih yapabilir.
Yer 31:31-34 (çok önemli bir peygamberlik)
"İsrail halkıyla ve Yahuda halkıyla Yeni bir antlaşma yapacağım günler geliyor" diyor RAB, "Atalarını Mısır'dan çıkarmak için Ellerinden tuttuğum gün Onlarla yaptığım antlaşmaya benzemeyecek. Onların kocası olmama karşın, Bozdular o antlaşmamı" diyor RAB. "Ama o günlerden sonra İsrail halkıyla Yapacağım antlaşma şudur" diyor RAB, "Yasamı içlerine yerleştirecek, Yüreklerine yazacağım. Ben onların Tanrısı olacağım, Onlar da benim halkım olacak. Bundan böyle kimse komşusunu ya da kardeşini, 'RAB'bi tanıyın diye eğitmeyecek. Çünkü küçük büyük hepsi Tanıyacak beni" diyor RAB. "Çünkü suçlarını bağışlayacağım, Günahlarını artık anmayacağım."
Bu ayetlerden n e öğreniyoruz:
Allah sözünü tuttu, ama İsrail halkı tutmadı. Demek suçlu olan insandır. İki kişi anlaşma yaparsa, ve bir tarafı onu bozarsa, öbürü artık ba ğlı değildir, serbesttir.
Rab kendi halkına bir koca gibi idi: karı koca arasında bir taraf zina etti mi, öbürü artık bağlı değildir, yeniden evlenebilir. Rab artık başka bir halk alacak kendine, o da bütün milletlerden olan bir halktır.
O yeni halkla yeni bir anlaşma yapacak. O yeni anlaşma çok farklı olacak, bambaşka olacak. Değil Rab İsrail halkını reddetsin, onun yerine başka bir halk seçsin (mesela: Kitaylılar), öbür türlü her şey aynı kalsın. - Yok artık süslü rubalar, altın, kurbanlar, tütsü...
Musa'nın kanunu dışarıdan idi: insanları doğruyu yapmaya zorlardı. Ama yeni anlaşma içeriden olacak, insanın içinden artık yeni bir güç olacak, insanlar doğruyu seve seve yapacaklar, kimse onları zorlamayacak.
Musa'nın kanununda ancak birkaç kişi Rabbi tanırdılar, onlar özel 'Allah adamları' idi (Levililer ve görevliler). Ama yeni anlaşmada herkes Rabbi tanıyacak. Yok artık özel kişiler - hepsi görevli olacaklar, onların başında tek bir başgörevli olacak - o da Mesihtir.
Bunun temeli nedir: "Onların suçlarını anmayacam" - Eski anlaşmanın altında başgörevli her sene kurbanlarla halkın günahlarını af ettirirdi. Ama sadece bilmeyerek yaptığın günahları, kim bilerek, isteyerek günah işlediyse, ona kesin af yok. Rab bağışlayabilirdi, ama insan af edilmesinden kesin emin olamazdı. Ama yeni anlaşmanın altında herkes kesin olarak bilebilir ki, günahları ef edildi.
Eskisi sade bir gölge gibi idi, asıl anlaşmanın örneği idi - yenisi gene asıl olaydır (sanki bir kızan evcinik oynuyor, aynanın önünde gelinlik giyiyip taranıyor.. - gün gelecek, asıl gelinlik giyiyip sahiden evlenecek)
Eskisi geçici idi - yenisi sonsuza kadar kalacak (sanki bir ev aldığın zaman önce vremenen dogovor (geçici kontrato) yapılıyor, asıl para ödendikten sonra kalıcı dogovor yapılıyor.
Eskisi insanlara kesin af veremezdi - yenisinde emin olabiliriz ki, günahlarımız af edildi
Eskisi bir halk için idi (Yahudiler) - yenisi bütün dünyadaki halklar içindir
Eskisi dıştaki şeylerle ilgili idi (yeryüzünde torpak, bol yağmur, iyi bir rekolte, düşmanlardan rahatlık) - yenisi insanın ruhuna, onun yüreğine konuşuyor
O zamanki imanlılar her gün Yahudilerle karşılaşırdılar, onların eğlenmelerini duyardılar: "Hani sizin Allaheviniz, hani sizin başgörevliniz"
Biz de buna benzer şeyler işitiyoruz. Kurajla diyelim: "Bizi size acıyoruz - sizin sisteminiz eksik ve geçici. Asıl ve kalıcı Allah görevlisi İsadır"
Her başgörevli en fazla otuz sene hizmet yapabilirdi - İsa'nın zamanında Romalılar başgörevlilere görev verirdiler, rüşvet almak için sık sık onları değiştiridiler
Onun karşısında bizim başgörevlimiz hep yaşayacak, hiç de değişmeyecek - çünkü o ölülerden dirildi
Musa'nın kanununa göre 6 tane sığınma kasabaları vardı: bir kişi istem eyerek başkasını öldürdüyse (mesela odun keserken baltının kafası uçup başka adamı vuruyor), o zaman o kasabaların birisine sığınacak
ölen kişinin hısımları hemen kanın intikamını almak isteyecekler - ama adam o kasabada kaldıkça kimse ona dokunamazdı
yalnız, başgörevlinin ölümünden sonra, adam lazımdı kendi kasabasına dönsün
demek: Levi'nin sırasına göre olan başgörevliler insanı sade bir zaman için koruyabilir, ama bizim başgörevlimiz İsa bizi sonsuza kadar koruyabilir
İsa aracı olarak şu anda ne yapıyor: bizim dualarımızı babasının önünde makbul kılıyor
Bizim dualarımız ne kadar güzel ve içten olursa da, gene de Allahın katında eksik bulunacak.
Örnek: bir çocuğun babası yolculukta - çocuk da babası için bir demet çiçek toplamak istiyor - büyük heyecanla o çiçek, bu çiçek koparıyor - ama çiçeklerin ortasında bir sürü çirkin otlar da var - anasına diyor "Bak, babam için ne güzel bir demet topladım" - anası da gülerek demeti alıyor - ertesi gün çocuğun babası gelince çocuk ona çok güzel bir demet çiçek veriyor, bir tane ot yok - ne olmuştu: anası geceleyin bütün çirkin otları toplayıp atmıştı - aynı onun gibi İsa Mesih de dualarımızdan uygun olmayan şeyleri çıkarıyor
Yeryüzünde insan kendine hep 'vrızkar' (torpil) arıyor - ama o sade bir vakıt içindir, kişi ölebilir, başka kasabaya taşınabilir, işinden atılabilir - ne güzel ki, İsa bizim için hep orada duracaktır
Başgörevli vazifesine başlarken, onun için lazımdı bir öküz kesilsin, bütün halk için gene sade bir keçi - bu gösteriyor, Rab ruhsal işçilerinde günah konusunda ne kadar ciddidir.
Halkın günahları afedilsin diye lazımdı iki tane kurban kesilsin: önce başgörevli kendi günahları için, sonra halkın asıl günahları için
Sanki temizlik yaparken, önce fırçayı temizliyorsun, sonra asıl temizliğe başlıyorsun
Ama İsa'nın buna ihityacı yoktu, sade tek bir kurban getirdi, kendisinde hiç günah yoktu, doğrudan halkın günahları için gereken kurbanı getirdi - o da kendisi idi
Yeruşalim'deki Allah evi çok pahalı ve şanlı bir bina idi. Ama kutsal yerde tek bir iskemle bile yoktu: Allah görevlilerine meydan yoktu otursunlar, çünkü onların işleri hiç bitmezdi. Bu kadar kurban, zahmet ve hizmetten sonra gene de günah af etme işi bitmezdi.
Öbür tarafta okuyoruz: "Ama Mesih günahlar için sonsuzlara kadar tek bir kurban getirdi. Ondan sonra Allahın sağ tarafında oturdu ." (İbr. 10:12) - Rab İsa oturuyor, çünkü onun işi artık tamamlandı
Madem başgörevlimiz hep bizim için yalvarıyor, kuraj bulalım: ben ne kadar zayıf olsam da, o beni kabul etmeye ve bir defa daha af etmeye hazırdı
Madem başgörevlimiz kutsaldır, ben de uğraşacam, onun gibi olayım, ben de istiyorum bütün işlerimde kutsal olayım.