1 Musa'nın kanununda gelecek iyi şeylerden için sade bir gölge var, ama onların asıl biçimi yok. Ve seneden seneye hiç durmadan kurbanlar getiriliyor. Ama kim o kurbanlarla Allaha yaklaşıyor, kanun o kişileri kusursuz kılamaz. 2 Öbür türlü, Allaha tapan kişi bir kere temiz kılındıktan sonra, o kurbanlar artık devam etmeyeceydi. O zaman kişi kendini günahlı hisetmeyeceydi. 3 Ama o kurbanlar seneden seneye günahı andırıyorlar. 4 Zaten olamaz, öküzlerin ve keçilerin kanı günahı ortadan kaldırsın.
gölgenın bir görüntüsü var, ama detailler anlaşılmıyor
mesela: bir kişi arkandan geliyor ve sen sade onun gölgesini görüyorsun. Onun kadın ya da erkek olduğunu anlamıyorsun.
önce gölge sonra aslısı: gölgenin yaklaşması seni aslısına hazırlıyor.
M usanın kanunu ve İsa da öyle: önce Musanın kanunu geldi, kişileri İsanın gelişine hazırladı.
Musanın kanunundan bazı prensipleri az birşey anlayabiliriz. Ama Mesih geldikten sonra her şey meydanda, artık bir daha Musanın kanununa bakmak yok.
“İşittiniz, bizim dedelerimize nasıl denildi: 'Katillik etmeyeceksin!' ve 'Kim katillik ederse, dava görecek'. Ama ben size diyorum: her kim kardeşine kızarsa, dava görecek.”
Musanın kanunu sade d erdi: katillik etmeyeceksin. Ama Yahudi hocalar zamanla bu kanunu yumuşattılar: “Ama kim katillik ederse.......” sanki olur katillik yapasan, insanlık hali.
ama İsa Musa ’nın asıl fikrini ortaya çıkarıyor. “Katillik etmeyeceksin... o kadar.”
İsa daha da öteye gidiyor: yü reğinde bir iş yaptıysan, Allahın önünde onu ellerle yapmış sayılıyorsun. Kanunun asıl dersi budur
onunc u buyruk bize o dersi öğretiriyor: “Açgözlülük yapmayacaksın” – sanki bütün önceki buyruklar bu buyruğun içindedir: kim komşusunun malına yan bakarsa, onu çalmış oluyor,. Kim onun karısına bakarsa, onunla zina etmiş oluyor.
Musa nın kanunu insanlardan bazı hareketler beklerdi, ama insanlar bunu yapamadı. Kimse Allahın standartına uymadı. İsa sanki bir bağas koyuyor: “Ne olursa olsun ben Allahın standartına uyacam.” İbr. 4:15
En sonunda haçta ölürken diyebildi: “İşte, tamam oldu” – bütün tarihte sefte bir insan Allahın kanununu tamamladı. İsa iyilik yaptı ta ölüme kadar.
Baba Allah İsa’ya bakarken şöyle dedi: “Bu benim sevgili Oğlumdur. Onunla ferahlanıyorum.” – “Ondan razıyım”
Eski Antlaşmada Eyub’a öyle konuştu (“dünyada onun gibisi yoktur. Kusursuz, doğru bir adamdır” – Eyub 1:8), ama en sonunda Eyub gene de tövbe etti (Eyub 42:6
Sonra Rab Davud’u beğenip ona “gönlüme uygun bir kişi” dedi (1.Samuel 13:14) - ama o da günah işledikten sonra tövbe etmek zorunda kaldı (2.Samuel 12:13) “RAB'be karşı günah işledim”
ama İsa Mesih hayatında bir kere olsun tövbe etmedi, yaptığından pişman olmak zorunda kalmadı
bir tek O Allahın kanununu tastamam yerine getirdi, tamamladı
İsa bur ada öyle konuşuyor, sanki kendisi Yahudi değilmiş, sanki başka halktan imiş.
Çünkü İsa Yahudi olduğu halde, Musa’nın kanunu altında idi, ama gene de o kanundan daha büyüktü
“Ama zaman dolunca, Allah kendi Oğlunu yolladı. O, bir kadından doğdu ve kanunun altında doğdu.” (Galatyalılar 4:4)
“Eve gelince, en birinci İsa lafı açtı: "Simun, sence nasıl: dünyadaki krallar kimden gümrük ya da vergi topluyorlar, kendi evlatlarından mı, yoksa yabancılardan mı?" 26 Petrus Ona "Yabancılardan" diye cevap verdi. Bunun üzerine İsa ona dedi: "Demek, evlatlar ondan serbesttir.” (Matta 17:25-26)
Onun için İsa Musa kanununu bir yabancı gibi tuttu. O kanun Onun değl ldi, Yahudilerin idi.
Musa’nın kanunu her ne kadar Allahın düşüncelerini gösterdiyse de, Allahın son sözü değildi. Her kitapçıkta gelecek olan Mesih müjdeleniyor.
Bütün Musa Kanunu aslında İsrail halkını hazırlamak için verilmişti. Sank kocaman bir mektep gibi.
“Ama siz Musa'ya inanmış olaydınız, bana iman edeceydiniz. Çünkü o benden için yazmıştı. Ama madem onun sözlerine inanmıyorsunuz, bana nasıl iman edeceniz?” (Yuhanna 5:46-47)
“Sonra Musa ve bütün peygamberlerden tutup bütün Kutsal Kitap'ta kendisinden için ne kadar şeyler yazılmışsa, onlara açıklamaya başladı.” (Luka 24:27)
Musa’nın kanunu iki metodla daha sonra gelecek olan Mesih için konuşurdu:
(1) açık peygamberlik sözleriyle
(2) sembolik hareketler ile
Peygamberlik sözleri için birkaç örnek
“Seninle kadını, onun soyuyla senin soyunu Birbirinize düşman edeceğim. Onun soyu senin başını ezecek, Sen onun topuğuna saldıracaksın.” (Yaratılış 3:15)
“Soyunun aracılığıyla yeryüzündeki bütün uluslar kutsanacak. Çünkü sözümü dinledin.” (Yaratılış 22:18)
“Sahibi gelene kadar Krallık asası Yahuda'nın elinden çıkmayacak, Yönetim hep onun soyunda kalacak, Uluslar onun sözünü dinleyecek.” (Yaratılış 49:10)
“Musa şöyle dedi: "Rab Allah senden için senin kardeşlerinden benim gibi bir peygamber kaldıracak. O size her ne söylerse, her meselede Ona kulak asacaksınız. 23 Ve öyle olacak ki, o peygambere kulak asmayan her kişi, halkın arasından kesilecek:'” (Apo 3:22-23; Yasa 18:15)
Sembolik hareketler için birkaç örnek:
“Onda gene, elle yapılmayan bir sünnetle sünnet oldunuz. Mesihteki sünnette beden tabiyetiniz atıldı.” (Koloseliler 2:11 – Yasa 10:16)
“Çünkü bizim Fısıh kurbanımız zaten kesilmiştir, o da Mesihtir.” (1.Korintliler 5:7 – Çıkış 12:5-6)
“Bulut ve denizin içinde iken, hepsi Musa'ya vaftiz oldular.” (1.korintliler 10:2 – Çıkış 14:31)
“Musa bir vakıt ıssız yerlerde iken yılanı yukarı kaldırmıştı. 'İnsanoğlu' da aynı öyle lazım yukarı kaldırılsın.” (Yuhanna 3:14; Sayım 21:6-9)
İsa hiç korkmadan Musa’nın kanunundan daha yeni ve daha büyük bir kanun ortaya koyuyor – yeni buyruklar veriyor – kendini Musa’dan daha büyük yapıyor
12 talebe seçiyor, sanki Musanın zamanındaki İsrailin 12 cinsi gibi
Musa gibi balkanda onun yüzü şafaklanıyor
Musa gibi kalabalıkları besliyor
Musa gibi “Size diri su verecem” diyor
Matta 16:18 “Kilisemi kuracam” – bu söz Musa’nın kanunu altında yapılan kutsal toplantılar için kullanılırdı.
Musa’nın Fısıh Bayramını değiştiriyor: “ Beni anmak için bunu yapın” (Luka 23:19)
İsa yeni buyruk veriyor, yani Musa’nın kanunundan öteye gidiyor
“Size yeni bir buyruk veriyorum: birbirinizi sevin. Ben sizi nasıl sevdiysem, siz de birbirinizi aynı öyle sevin.” (Yuhanna 13:34)
“Kardeşler, size yeni bir buyruk yazmıyorum, eski bir buyruk yazıyorum, ki o en baştan beri sizinle idi. En baştan beri işittiğiniz söz, işte, eski buyruk odur. 8 Ve gene de size yeni bir buyruk yazıyorum.” (1.Yuhanna 2:7-8)
Bu buyru k hem eskidir, hem yenidir:
Eskidir, “Çünkü Allahı sevmek, komşunu sevmek, hatta düşmanını bile sevmek – hepsi Eski Antlaşmada geçiyor.
Çıkış 23:4-5
"Düşmanınızın yolunu şaşırmış öküzüne ya da eşeğine rastlarsanız, onu kendisine geri götüreceksiniz. Sizden nefret eden kişinin eşeğini yük altında çökmüş görürseniz, kendi haline bırakıp gitmeyecek, ona yardımcı olacaksınız.
Demek, s evgi buyruk olarak eski bir buyruktur, ama İsa’nın söylediği yeni buyruk sade “SEVECEKSİN” demiyor, “ Ben sizi nasıl sevdiysem , siz de birbirinizi aynı öyle sevin” diyor
İmanlının yeni standardı taşlara yazılmış buyruklar değildir, İsa Mesih’in kendisidir. Onun gibi sevmeliyiz.
Arabayı avtomivkadan çıkarken çok temiz görünüyor, şıllıyor. En sonunda onu pastalıyorlar. Böylelikle birkaç gün temiz ve korunmuş oluyor. Ama kısa zaman sonra gene aynı hale dönüyor. Çünkü pasta eksik ve zayıftır. Ama diyelim, öyle bir pasta yapmışlar, bir kere sürdün mü, hep şıllayacak.
İşte, Musa’nın hayvan kurbanları ve İsa’nın kurbanı öyledir: insan günah işliyor, ondan sonra Allah görevlisine gidip, kurban kesiyor, dua ettiriyor. Kısa bir zaman için rahatlanıyor, ama sonra gene başka günah işliyor, gene kurban... sonu yok.
Sonra, insan vicdanla hareket etti mi, lazım anlasın ki, bütün hayatımız günah dolu , ve o günahları kapatmak için yeterince kurban yok.
İbraniler 9:27-28
“İnsanları ne bekliyor: bir kere ölmek, ama ondan sonra davalamak var. 28 Aynı onun gibi, Mesih de bir kere kurban oldu, birçoklarının günahlarını taşısın diye. Ama ikinci kere göründü mü, o artık bir daha günah meselesi için olmayacak. Onu dört gözle bekleyenlerin kurtulması için gelecek.”
Mesih istem edi, kendisinden sonra bir daha kurbanlar kesilsin. Fısıh Bayramında 1 yaşında kuzu, mayasız ekmekler, şarap ve acı otlar kullanılırdı. Ama İsa kuzu etini kaldırıp “Bu benim bedenimdir” demedi, ekmeği alıp o sözleri kullandı. Onun için Rabbin sofrasını kururken, sadece ekmekle şarap seçti.
Her insanın bir günah duygusu vardır – daa Aden bahçesinde Adem kendini sakladı, Adem ve Havva incir yapraklarından kendilerine ruba yaptılar .
Bu günah duygusunu bastırabiliriz, kendimizi duygusuz edebiliriz. Kendi kendimize deriz: “Allah iyidir, af edi cidir. Sıkılma, bir şey olmayacak. Aldanmayan bir Allah...” O zaman en sonunda duygumuz körlenmiş olacak. Müslümanlık zaten onu yapıyor.
Ama gerçekten Allahı arayan kişide hep biraz da olsa günah duygusu olacak - ve o duygu ritual kurbanlarla temizlenmez
Rituallar insanın duygusunu uyuturur, ama gerçekten temizleyemez. Hep aynı şeyler yapmakla yüreğimize sahte bir rahatlık duygusu geliyor, ama günahın kendisi daha duruyor.
İsa’nın kurbanı farklı - o bir ritual değildi. O kurbanı getiren kendisi idi, biz bir şey yapamıyoruz.
Ritual bir adettir – herkes yapıyor, biz sadece alışkanlık olarak katılıyoruz. Ama İsa’ya iman etmek alışkanlık değildir. Sen KARAR veriyorsun. O karar da senin duygunu temizleyecek.
“Zaten olamaz, öküzlerin ve keçilerin kanı günahı ortadan kaldırsın.”
Madem hayvan kurbanları günahı kaldıramaz, Rab onları neden buyurdu? – cevap ayet 3’te: “ Ama o kurbanlar seneden seneye günahı andırıyorlar.”
hayvanlar kesilirken, aslında kişi lazım uyansın. “O hayvanın yerinde ben lazımdı öleyim” diye düşünsün.
Rab her zaman diyor ki, “ Kurban iyi, ama senin hayatın sırada mı, değil mi – o daha önemli”
Mezmur 50:8
“Seni suçladığım mesele, kurbanlar değildir; yaktığın kurbanlar her zaman karşımda. 9 Ne evinden bir dana alacam, ne de ağıllarından bir keçi. Çünkü ormanların bütün hayvanları benimdir, ve de balkanların binlerce hayvanları, hepsi benimdir.”
Mezmur 51:16-17
“Çünkü sen kurban istemezsin, yoksa sunardım. Yakılan kurbanlardan hoşlanmazsın. Allahı memnun eden kurban, kırgın bir ruhtur. Allahım, sen kırılmış ve ezilmiş bir kalbi hor görmezsin.”
Mika 6:7-8
“Binlerce koç sunsam, Zeytinyağından on binlerce dere akıtsam, RAB hoşnut kalır mı? Suçuma karşılık ilk oğlumu, İşlediğim günah için bedenimin ürününü versem olur mu? Ey insanlar, RAB iyi olanı size bildirdi; Adil davranmanızdan, sadakati sevmenizden Ve alçakgönüllülükle yolunda yürümenizden başka Tanrınız RAB sizden ne istedi?”
Biz hayvanları kurban olarak kesmiyoruz – ama dikkat etmedik mi, bizim de imanımız sade bir ritual olacak. Her daim İsa’yı analım.
İmansızların rüyasına kötü ruhlar girip adama buyrursa kurban kessin, kişi gece yarısında kalkıp harç borç para bulacak, o kurbanı kessin.
Bizim için gene o kadar kıymetli ve sonsuz kurban kesildi, nasıl ona hizmet etmeyelim, onun için para ve zaman harcamayalım?,